תקצירי קורס חינוך לגיל הרך

חינוך לגיל הרך

למורה תפקיד חשוב בטיפוח שפתם של התלמידים. לכן חשוב שהמורה יכיר מושגי יסוד בלשון, יהיה מודע לכללים, וידבר ויכתוב בשפה עשירה, תקנית ומדויקת. מטרתו של קורס זה – להעמיק את הידע הלשוני ולהעניק כלים שיסייעו למורה לטפח ולהעשיר את שפתם של תלמידיו. במהלך הקורס נעסוק בסוגיות לשוניות מתחום ההגה, הצורות, התחביר והשיח, נתוודע לתקן הלשוני, נעשיר את אוצר המילים ונשפר את ההבעה בכתב ובעל פה.

הקורס מלמד את הסטודנטים כיצד מתפתחת אהבת הספר והמכוונות לספר וכיצד הן משפיעות על התפתחות השפה

המחנכת בגיל הרך נדרשת לסוגיות התפתחותיות רבות בעבודתה השוטפת. בין סוגיות אלו נמצאים גם תהליכי ההתפתחות החברתיים-רגשיים של הגיל הרך, והיכולת להבחין מתי ההתפתחות מתקדמת במסלול נורמטיבי ומתי ישנם עיכובים התפתחותיים המצריכים מעקב ותשומת לב מיוחדת. בקורס זה נלמד את יסודות הפסיכולוגיה ההתפתחותית, ונכיר תיאוריות מרכזיות בתחום. נשים דגש על שנות החיים הראשונות והינקות ועל זיהוי מצבים של עיכובים

מוזיקה היא שפה דרכה ניתן ללמוד על  עונות השנה, חגים ותחומי מוזיקה שונים. נשים דגש על הקניית מיומנויות שונות לילד ולימוד שפת המוזיקה בצורה מהנה ומשחררת. למוזיקה יש את היכולת לגרום לילד להיפתח לעולם החיצוני ולבטא את הרגשותיו ותחושתיו בצורות שונות. בשילוב תנועה, ושימוש באביזרים שונים נעבוד על התפתחות המוטוריקה, העולם הרגשי, השפה והתקשורת, והבטים קוגנטיבים אצל ילדי הגן.

בקורס נלמד את מהלך ההתפתחות והלמידה של כישורים המהווים תשתית לרכישת קרוא וכתוב בגיל הרך. נתעמק בקשיים התפתחותיים המשפיעים על רכישת קריאה וכתיבה. נכיר את תוכנית הלימודים של משרד החינוך (3-6) המקדמת את האוריינות הלשונית המוקדמת של ילדי הגן.
נלמד על שיטות עבודה שונות, דרכי התערבות לצמצום פערים, וכלים למיפוי והערכת יכולות הילדים לפיתוח ידע אורייני לשוני בגיל הגן. ונתנסה בבניית תוכניות לימודים ונכיר מחקרים מגוונים בנושא.

תיאטרון הבובות הינו תחום אומנותי רב-גוני. הוא מטפח את החינוך האסתטי-אומנותי בגן הילדים, מתווך בין הספרות לילד, מעודד פעילות אומנותית בזיקה לסיפורים, מסייע לגננת בעבודתה החינוכית ומקדם את התפתחות הילד בהיבטים: קוגניטיבי, רגשי, חברתי ומוטורי. הקורס נועד להכיר את תיאטרון הבובות כתחום אומנותי וכאמצעי להשגת מטרות חינוכיות והתפתחותיות, ויתנהל בשני מישורים המשלימים זה את זה: 1. חשיפה לידע תאורטי ופרקטי בתאטרון הבובות; 2. התנסות בהכנת סוגים שונים של תיאטרון המתאימים לגילאי הגן בשילוב עם יצירות ספרותיות התואמות את ערכי הגן החב"די.

קורס מלווה הכשרה קלינית (עבודה מעשית) בגני הילדים. מקנה כלים ותמיכה בתהליכים פדגוגיים ודידקטיים של הסטודנטיות.

בקורס זה הסטודנט יערוך היכרות מעמיקה עם דמויות נבחרות מהתנ"ך, יבחין בהבדל המהותי בין אפיון דמות עפ"י המקרא בלבד, לאפיון הדמות באמצעות העמקה ועיון בספרות חז"ל, יפתח מיומנות של יכולת ניתוח של מעשי הדמות התנכית ויגבש השקפת עולם תורנית חסידית בלימוד התנ"ך

מסלול חטיבת ביניים מסלול חטיבת ביניים מסלול חטיבת

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו

הקורס משלב תכנים מתחום לימודי מדע וסביבה עם שיטות חינוכיות ומיומנויות פדגוגיות,

בהתייחס להנחלת המידע בגן הילדים, בנושאים הקשורים במעגל השנה ובגורמים מזמנים, תוך

מתן הסבר והדגמות רלוונטיות להבנה, הפעלה ויישום בגן הילדים, על פי תוכנית הלימודים

הנדרשת. בקורס יינתן דגש על המודעות של הלומדת לעולם הטבע ותהליכים אקלימיים.

בשנת 2018 עבר בכנסת תיקון לחוק החינוך המיוחד שמקדם הכלה והשתלבות של ילדים עם מגוון צרכים במסגרות החינוך. שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים החל מגיל הגן עשוי לחנך לסבלנות  ולאפשר לכלל הילדים לטפח ערכים של עזרה לזולת וקבלת השונה. במקביל, הכלה והשתלבות מחייבות שינוי בהכשרתן של גננות, הרחבת הידע ופיתוח מיומנויות. לשם כך, במהלך הקורס תיחשפנה הסטודנטיות לשינויים שחלו בחוק בנושא השילוב ולהגדרות עדכניות של לקויות מורכבות ושכיחות ולמגוון גישות המסייעות בשילובם של תלמידים אלו בגנים.

הקורס עוסק בשאלה התפתחותית מרכזית: כיצד רוכש הילד את שפת אמו. בקורס נעסוק בהגדרות שפה,דיבור ותקשורת על מרכיביהם השונים. בהמשך  ניחשף לתיאוריות מרכזיות המנסות להסביר את תהליך הרכישה. לאחר מכן נסקור את ארבעת השלבים העיקריים בהתפתחות השפה,הדיבור והתקשורת. ולבסוף נלמד על חמשת תחומי השפה ונעשיר את הידע, הדרכים והכלים עבור גננות לטיפוח יכולות השפה והתקשורת בקרב ילדי הגן.

הקורס משלב תכנים מתחום לימודי מדע וסביבה עם שיטות חינוכיות ומיומנויות פדגוגיות, בהתייחס להנחלת המידע בגן הילדים, בנושאים הקשורים במעגל השנה ובגורמים מזמנים, תוך מתן הסבר והדגמות רלוונטיות להבנה, הפעלה ויישום בגן הילדים, על פי תוכנית הלימודים הנדרשת. בקורס יינתן דגש על המודעות של הלומדת לעולם הטבע ותהליכים אקלימיים.

במסגרת הקורס ירכשו הסטודנטיות כלים לטיפוח הסביבה הלימודית והחינוכית בעזרת המחשב המשמש ככלי עזר לגננת בגיל הרך.  שילוב מחשבים בחינוך בגיל הרך מאפשר לגננת לסייע לילדים להיות יצורים סקרנים וחקרנים, ולהכשיר אותם לחיפוש תשובות במקרים של חוסר ידע.

התנסות הסטודנטיות בפיתוח מרחבי הגן באמצעות פעילות ממוחשבת/מתוקשבת עדכנית המזמנת התנסות ולמידה עצמאית של הילדים, במטרה לפתח מיומנויות הנדרשים במאה ה 21. שילוב פדגוגיה דיגיטלית מיטבית בסביבה חדשנית תוך שימוש מושכל עם כלים דיגיטליים העומדים לרשותנו בכדי להפוך את תהליך ההוראה בגן למשמעותי, דינמי וחוויתי. באופן המקדם ומעודד למידה משמעותית, מגוונת ,  מהנה יותר ורלוונטית לעולמם של הילדים בגן.

הקורס יעסוק ביסודות התפקוד הקוגניטיבי של ילדים בגיל הרך. נכיר מנגנונים מנטאליים המעורבים בתהליכי עיבוד המידע כגון – תפיסה, קשב, זיכרון, הסקה, פרשנות ופתרון בעיות. בנוסף, נדון בהשפעת התורשה והסביבה על ההתפתחות הקוגניטיבית ונבין את יחסי הגומלין שבין ההתפתחות הקוגניטיבית להתפתחות השפתית, הרגשית והחברתית. העמקת הידע בנושא תעשיר את תפיסתה המקצועית של הגננת ותאפשר לה ליישם את התכנים בעבודה השגרתית בגן הילדים תוך הצבת מטרות לשם רכישה, חיזוק וביסוס מיומנויות התפתחותיות אלו.

שימוש במשחק במהלך הלמידה מביא לשימוש מיטבי במיומנויות וכשורים רבים הנדרשים במאה ה- 21. למידה משחקית כוללת בתוכה: למידה פעילה, יצירתית, מאתגרת וחווייתית כזו שמשאירה  חותם לאורך שנים רבות. 

במהלך הקורס הסטודנטיות יכירו את עולם המשחקים לסוגיו ויעסקו בחשיבותו המכרעת בגיל הרך לגבי ההתפתחות העתידית של הילד בתחום: הקוגניטיבי, הרגשי- חברתית והסנסומוטורית.

במסגרת הקורס הסטודנטיות ילמדו מגוון מודלים לפיתוח משחקים ויפתחו בעצמם משחקים לימודיים בהתאם לנושאים השונים.  יעמדו על תפקיד הגננת בשעת המשחק ובפיתוח סביבה מזמנת משחק. נבין את מקומה של הגננת בחשיפת הילדים לעולמות משחק מגוונים על מנת לתרום לקידום מיומנויות התפתחותיות שונות. *חשוב לציין: עיקרון חשוב בקורס הוא למידת הנושאים עצמם באמצעות משחקים – הסטודנטיות עצמן  תתנסינה במהלך הקורס במשחקים.

הקורס יחשוף בפני הסטודנטיות את עושרו של עולם ספרות הילדים על כל גווניו מתוך ראיית מבטו והוראותיו של הרבי , יערוך היכרות עם סופרים יוצרים ומשנתם ויעצים את אהבת הקריאה והתפתחות השפה לדור הבא.

הסטודנטים ירכשו כלים ויפתחו מיומנות להכרות עם עולמו הפנימי של הילד באמצעות התבוננות בציוריו ומעקב אחר שינויים

חינוך לאומנויות הוא אחד מתחומי הליבה החשובים בגן הילדים. התפיסה החינוכית של גן הילדים תומכת בחינוך לרכישת ערכי תרבות ואמנות דרך התנסויות אסתטיות אומנותיות בגן ומחוצה לו. הקורס נועד להכיר את החינוך לאומנויות בגן בישראל משלוש נקודת ראות: זו של משרד החינוך, זו של הגננות הפועלות בגן, וזו של הפילוסופיה החינוכית האסתטית. הלמידה תתבסס על ידע תיאורטי ופרקטי בתחום הגיל הרך.

קורס מלווה הכשרה קלינית (עבודה מעשית) בגני הילדים. מקנה כלים ותמיכה בתהליכים פדגוגיים ודידקטיים של הסטודנטיות.

במהלך הקורס תחשף התלמידה לסוגיות שונות הקשורות למערכות יחסים מקצועיות בין מבוגרים בסביבה החינוכית בגן הילדים ותקבל כלים מקצועיים להתמודדות עם אתגרים וקונפליקטים שונים איתם מתמודדת מנהלת הגן. במהלך הקורס נכיר סוגי תקשורת שונים ואסטרטגיות שונות לניהול מיטבי של גן הילדים.

הקורס עוקב אחרי הסיפורים המרכזיים המופיעים בספר בראשית-שמות, תוך כדי הבאת פרשנויות שונות, ומאמרים שונים לכל אחד מהם החל מספרות חז"ל וכלה בהוגים בני זמננו. כל זאת, מתוך מטרה לכוון את לימוד סיפורי החומש כך שיתורגמו לעבודה החינוכית בגיל הרך.

חינוך לתנועה היא גישה המדגישה את התנועה כגורם מרכזי בהוראת החינוך הגופני בגיל הרך.

הנחת היסוד היא שלתנועה יש השפעה על תהליך התפתחותם של הילדים וכי נוסף על ההיבטים המוטוריים השפעה זאת נוגעת גם בהיבטים רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים. המטרה המרכזית של ה"חינוך לתנועה" היא לאפשר לילדים להגיע לשכלול תנועתם מתוך התנסות המדגישה את הייחודיות של כל אחד ואחת מהם, בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים.