תקצירי קורסי רג”ב – מצוינות

תקצירי קורסים של תכנית רג"ב - מצוינות

.

שנה א'

שנה ב'

שנה ג'

מטרת הקורס חשיפה והכרות עם תכנית התקשוב להתאמת מערכת החינוך למאה 21  ויישומה בבתי הספר. הדגש בשנה זו יושם על הוראה ולמידה מרחוק , מהי למידה היברידית? למידה סינכרונית וא- סינכרונית. שילוב פדגוגיה דיגיטלית מיטבית בסביבה חדשנית באופן המקדם ומעודד למידה משמעותית, מגוונת , מהנה יותר ורלוונטית לעולמם של התלמידים. תפיסת תפקיד המורה  כמורה מקוון  המשלב פרקטיקות ודגמי הוראה  ולמידה שונים , תפיסות ותובנות חדשניות, בהתאמה לתשתית הטכנולוגית.

בקורס נשלב הערכת יחידות הוראה מתוקשבות באמצעות מגוון מחווני הערכה. הכרות עם הענן החינוכי וחומרי למידה מקוונים. חשיפה למיומנויות המאה 21 תוך דגש על חשיבה מסדר גבוה, שיתופיות ושילוב אוריינות מחשב ומידע( Cil) בפעילויות לימודיות. שילוב ושימוש מושכל בכלים דיגיטליים בתהליכי  הוראה, למידה והערכה. הקורס מקנה לסטודנטיות את היכולת לשלב חדשנות פדגוגית באמצעות כלים דיגיטליים וטכנולוגיות מידע באופן מושכל לצורכי ההוראה. מפתח יכולת ומסוגלות לתכנון בנייה ופיתוח חומרי למידה מתוקשבים וממחושבים.

הכרות וחשיפה  עם ההתפתחות החדשה של טכנולוגיות ה-AI. התנסות בנפלאות הבינה המלאכותית כעוזר הוראה והשינוי שתביא ללמידה ולהערכה וסוגי תוצרים שניתן להפיק בעזרתה. 

תכנית הסיורים כוללת  מפגשים וביקורים המקנים לסטודנטית כלים חלופיים לטיפול והדרכת תלמידים בסיטואציות חינוכיות מאתגרות ושגרתיות. בסיורים הסטודנטית תכיר יוזמות חינוכיות חדשניות שיהוו מודל והשראה לפיתוח יכולתה היצירתית של הסטודנטית לפיתוח רעיונות מקוריים בתחום הלימודי,  החברתי והרגשי. הסטודנטית תתנסה בסדנאות לפיתוח יכולת המנהיגות שלה תוך מתן דגש על תחום הניהול והובלת צוות. את הסיורים המעשיים מלווים מקורות ומאמרים בנושאים הרלוונטיים. תוכנית הסיורים כוללת סיורים במקומות הבאים: המרכז לתיאטרון בובות, בית ספר להוראה ביד ושם, מרכז מנהיגות נאות קדומים, המכון להעשרה אינסטרומנטאלית במרכז הבינתחומי לקידום כשרי הלמידה. מכון ויצמן – גן המדע. סיור בספארי בנושא קבלת השונה. בתום סמסטר ב' הסטודנטית תגיש   מטלה המכילה תובנות חדשות שרכשה בסיורים וניסוח פניה לצוותי הוראה המכילה רעיון מקורי חדשני ומעשי לקידום ההוראה וההדרכה בבתי הספר.

הכרות עם עמדות ותפיסות חינוכיות בנושא מנהיגות חינוכית ופיתוח זהות פרופסיונלית מודעות וכושר רפלקטיבי לגבי סגנון תקשורת ומנהיגות. כמו כן מטרת הקורס להקנות מיומנויות וכלים לניהול ודיון בכיתה, לתקשורת טובה ולפתרון קונפליקטים במסגרת בית-ספרית. במסגרת הקורס נלמדים נושאים כגון: הנשמה בהוראה, קונפורמיות ומנהיגות, זהות אישית וזהות מקצועית. ערכים וערך עצמי, אסרטיביות, שונות ודינימקות אישיותיות, ואתיקה מקצועית, העשרה אינסטרומנטלית וסוגיות ערכיות בזהות המקצועית.

יפורסם בהמשך

מטרת הקורס לפתוח צוהר למשמעותה של המנהיגות ביהדות על פי מקורות בתנ"ך, במדרש ובתורת החסידות. מיהו מנהיג, מה התכונות הנדרשות לו, באיזה סביבה חינוכית ותרבותית הוא גדל, וכיצד הוא מנהיג את הציבור בעת משבר וגם בעת מנוחה. הכרת דמות המנהיג תעשה באמצעות סיפורים של מנהיגי העם היהודי בתקופות שונות החל מראשית דרכו בתקופת האבות דרך משה רבינו במדבר ויהושע בכניסה לארץ. התבוננות בנביאים בתקופת בנין וחורבן כמו ישעיהו וירמיהו ודילוג לתקופות מאוחרות יותר בגלות כמו הרמב"ם ובראשית תקופת החסידות הבעש"ט ובעל התניא. בקורס נעמוד על היחודיות הנדרשת ממנהיגים בתקופתנו רבת האתגרים- תוך מעקב אחר מנהיגותו של הרבי מלובאויטש.

יזמות חברתית היא תופעה חדשה ומעניינת בו אדם או קבוצה מפתחים פתרונות חדשניים לבעיות חברתיות בתחומים שונים ומוציאים אותם לפועל בעזרת מגוון כלים.

בקורס שלנו נכיר מושגים, תפיסות, כלים ועקרונות פעולה שבאמצעותם הסטודנטיות תפתחנה מיזם חברתי שיוסיף אור בעולם.

מטרות הקורס לעורר את הרצון ללמוד ולעסוק בלימוד נושא החשיבה ולהכיר גישות שונות לטיפוח החשיבה,תוך כדי התנסות בכלים ותרגילים לחשיבת רוחב/ חשיבת עומק, וביצירתיות אישית ובין אישית. במסגרת הקורס יבחנו היבטים ומאפיינים של חשיבה מסוגים שונים. ויינתנו כלים לזהות דפוסי חשיבה וכשלי חשיבה- כמחסומי חשיבה.  במקביל הייתה התייחסות בקורס זה לרמות החשיבה הגבוהות כפי שהן משתקפות באוכלוסיית התלמידים המחוננים. סוגיית המחוננים נידונה בקורס מהיבטיה הרגשיים והפרקטיים, באמצעות חשיפה למקורות ידע מגוונים כולל האגף להוראת מחוננים במשרד החינוך.

ההתנסות הייחודית היא בנוסף להתנסות הרגילה ומתקיימת בכל דיסציפלינה בנפרד כוללת קורסי העשרה שבועיים לפי דיסציפלינות במתמטיקה, תושב"ע, תנ"ך, מדעים ואנגלית. הסטודנטיות מכינות את הסילבוסים ומעורבות באיתור התלמידות. בתושב"ע מתוכננת התנסות ייחודית חדשנית המשלבת מציאות מדומה VR))*.

*בשלב ראשוני תשתתפנה רק קבוצה נבחרת.

תהליך המנטורינג הוא ליווי וחניכה אישיים לסטודנטית בתכנית רג"ב במהלך לימודיה כחלק מתכנית המצטיינים, שמטרתה העצמה אישית, פיתוח זהות ומקצועית לאפשר לסטודנטית גיבוש חזון חינוכי ארוך טווח ותוכנית פעולה שתסייע לה במימוש החזון. המנטורינג הינו וולונטרי ומהווה נדבך נוסף מתוך כלל מעטפת הליווי בתכנית רג"ב, מצויינות.

בקורס נלמדים עקרונות תיאורטיים בסיסיים בתחומים השונים של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, ובהן מודלים המסבירים את היווצרותם של תהליכים קוגניטיביים שונים, כולל תהליכי תפיסה, זיכרון ולמידה. בקורס מושם דגש על הקשר שבין פעולת המערכת הקוגניטיבית לבין ההתנהגות ורגש, הפדגוגיה והחינוך.

קבוצת הלמידה הינה קבוצת -תמיכה למורה  בהתנסות מעשית המתמודדת עם אירועי משמעת וניהול כיתה. באמצעות דיונים מפרים ומשחקי סימולציה נפתח את הכושר הרפלקטיבי, לגבי ההתרחשות בכיתה. נכיר אספקטים פילוסופים חינוכיים וחברתיים הקשורים בניווט כיתה. נפתח כושר מנהיגות  מתוך תפיסה שעבודת החינוך הינה שליחות קדושה מסדר גבוה ביותר.

מנושאי הקורס: טכניקות לניווט כיתה, עקרונות ויישום. תפיסת תפקיד מורה מחנך. למידה משמעותית והוראה דיפרנציאלית. משוב והערכה רפלקטיבית בהנהגת כיתה. הוראה בפרספקטיבה

הקורס יאפשר לתלמידה הבנה מעמיקה של מושגי יסוד בדיני איסור והיתר, התלמידה תכיר גישות שונות בהלכה, מחמירים ומקלים,  הקורס נוגע  בכל ההלכות הקשורות למטבח היהודי מהפרשת חלה, דיני תולעים, דיני תערובות בשר וחלב, דין התנור המיקרו גל ועוד. בקורס לתלמידות רג"ב מושם דגש במיוחד על ההקשר בין ההלכה במקורה לבין המציאות בשטח ע"י מתן דוגמאות  הניתנות ע"י מרצה המשמש כ'רב פוסק הלכות'. הקורס נותן כלים לתלמידה להבנת ערכים של הלכה מול מנהג של חז"ל, התלמידה תלמד להבחין בין הלכה לבין חומרא שאינה הלכה.

הוראה מקוונת מרחוק מתבצעת בכיתות ב-ט לתלמידות בביה"ס  הווירטואלי  של  ילדי שליחי חב"ד בעולם. חוליות של  5-4  סטודנטיות מכינות יחידות לימוד על פי רצף הגיוני, יצירתי הנובע מערכים מרכזיים ועיבוד הנושא ברבדים שונים, ומלמדות מרחוק בהתאמה לשכבת הגיל.

דילמות פסיכולוגיות בתורת החסידות – הרב אורי גמסון

עיונים במאמרי חסידות בנושאי חינוך – הרב וילהלם

מיומנויות האמפטיה וההכלה בהוראה – גב' חיה פרידמן